What is marketing, what is sales? Above all, one thing: Versatile!
From the data-loving market researcher to the sales representative who loves to travel, there is a wide range of diverse tasks that require many, sometimes very different, core competencies such as logical/structured thinking, contact and communication skills, and (for the salesperson) a certain amount of frustration tolerance. Common to all tasks is an interest in and focus on the needs of customers and markets. On the following pages you will find out which professors and modules we use to prepare you for a career as a marketer or in sales.
2-semester practical project
- for the strategic reorientation of BSV Kickers Emden in SS 20 and WS 21/22
1-semester Design Thinking project
- for the innovative future design of the Center for Continuing Education of the University of Applied Sciences Emden/Leer in SS 21
Marketing/Sales Trainee Marketing assistant/manager (Junior) Sales Assistant/Manager, Field Sales Representative (Junior) Channel Manager (Junior) Product/Brand Manager (Junior) Online Marketing/Social Media/E-Commerce/Content Manager Market Researcher, Market/Business Analyst Media Planner Project Manager Marketing (Junior) Consultant Internal sales representative |
Bachelor: Applied Marketing Research Master: Marketing Consulting |
In each case the current available edition Albers, S./ Krafft, M.: Vertriebsmanagement. SpringerGabler. |

Forschungsschwerpunkte:
Digital & Social Business, Digitale Wertschöpfung, Purpose & Evolutionäre Unternehmen
Module:
• Marketing (Grundlagen)
• E-Business Basics
• E-Business Praxis
• E-Commerce (geplant ab SoSe 22)
Mail: anne.schweizer@hs-emden-leer.de

Forschungsschwerpunkte:
Neuromarketing, Strategisches Marketing, Customer Relationship Management und Design Thinking
Module:
• Marketing (Grundlagen)
• Marketing 4.0
• Operatives Marketing für KMU
• Angewandte Marktforschung
• Marketingmanagement
• Marketing-Praxisprojekte
Mail: ute.guendling@hs-emden-leer.de
Telefon: (04921) 807-1164

Forschungsschwerpunkte:
B2B-Marketing, Persönlicher Verkauf, Außendienstmanagement, Marketingberatung
Module:
• Marketing (Grundlagen)
• Business-to-Business Marketing
• Vertrieb
• International Marketing (englisch)
• Digital Marketing Seminar (englisch)
• Marketingprojekt
• Vertriebsmanagement
• Marketingberatung
Mail: henning.hummels@hs-emden-leer.de
Telefon: (04921) 807-1221

Forschungsschwerpunkte:
Anwendung empirisch-quantitativer Methoden auf betriebswirtschaftliche Fragestellungen
Module:
• Marketing (Grundlagen)
• Empirische Marketingforschung
• Quantitative Methoden der Marktforschung mit R
Mail: Joachim.schwarz@hs-emden-leer.de
Telefon: (04921) 807-1233

Research focus:
Neuromarketing, Strategisches Marketing, Customer Relationship Management und Design Thinking
Modules:
• Marketing (Grundlagen)
• Marketing 4.0
• Operatives Marketing für KMU
• Angewandte Marktforschung
• Marketingmanagement
• Marketing-Praxisprojekte
Mail: ute.guendling@hs-emden-leer.de
Telefon: (04921) 807-1164

Research interests:
B2B-Marketing, Persönlicher Verkauf, Außendienstmanagement, Marketingberatung
Modules:
• Marketing (Grundlagen)
• Business-to-Business Marketing
• Vertrieb
• International Marketing (englisch)
• Digital Marketing Seminar (englisch)
• Marketingprojekt
• Vertriebsmanagement
• Marketingberatung
Mail: henning.hummels@hs-emden-leer.de
Telefon: (04921) 807-1221

Research interests:
Digital & Social Business, Digitale Wertschöpfung, Purpose & Evolutionäre Unternehmen
Modules:
• Marketing (Grundlagen)
• E-Business Basics
• E-Business Praxis
• E-Commerce (geplant ab SoSe 22)
Mail: anne.schweizer@hs-emden-leer.de

Research interests:
Anwendung empirisch-quantitativer Methoden auf betriebswirtschaftliche Fragestellungen
Modules:
• Marketing (Grundlagen)
• Empirische Marketingforschung
• Quantitative Methoden der Marktforschung mit R
Mail: Joachim.schwarz@hs-emden-leer.de
Telefon: (04921) 807-1233